Els primers llibres de la Taula de Canvi de Barcelona. Volum II

ADQUISICIÓ

Si desitja adquirir el llibre, contacti amb:

Moltes gràcies.

Tancar

Fitxa de publicació

Títol
Els primers llibres de la Taula de Canvi de Barcelona. Volum II
Col.lecció
Textos i Documents - 60
Lloc i data de publicació
Barcelona, 2016
978-84-9975-745-2
Núm. de pàgines
Resum
Aquest es el segon i darrer volum editat que aplega els primers documents conservats de la Taula de Canvi de Barcelona.

La Taula de Canvi de la Ciutat de Barcelona, creada l’any 1401, va ser el primer banc públic d’Europa. Va generar una gran quantitat de llibres comptables o auxiliars d’aquests, dels quals s’han conservat fins a un total de 940 unitats, custodiades a l’Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona (Casa de l’Ardiaca). Però per l’etapa fundacional i els primers segles, quan la institució va ser més important per a la vida econòmica de Barcelona i del conjunt de Catalunya, només se n’han conservat uns pocs volums. En concret, per tot el segle XV, només set volums.

Tot i la desgràcia hi ha el consol que entre els llibres conservats del segle XV hi ha alguns dels primers llibres majors produïts entre 1402 i 1407. No és gaire, però permet fer un tast del funcionament de la Taula, de les característiques del seu sistema comptable, del seu paper com a banc públic i com a finançador del municipi, a més del servei que prestava a la població, tant assegurant els dipòsits dels diners temporalment no disponibles, (per litigi, per condicions interposades o perquè estaven destinats a un ús posterior) com també donant seguretat als dipòsits voluntaris, afavorits per l’assegurança que la Ciutat establia sobre els diners dipositats i també per les operacions bancàries que la Taula oferia gratuïtament als seus clients. Només hi havia una funció bancària que la Taula no exercia, la concessió de crèdit, que reservava al municipi.