Consolat de Mar, Fundació Noguera

“En la mar aja costumes e usances per si matexes”

«Con moltes vegades sie trebal entre-Is senyors dels leyns e de les naus e els mercaders, e els mariners, e els pelegrins, e en la mar aja costumes e usances per si matexes, per les quals, plets que sien entreéls, çan a determenar e a defenir, són posades en aquest libre les custumes de Tortosa de la usansa de la mar e de la ribera e de les covi-neneses fetes entr-éls» (Costums de Tortosa, 9.27.3)

Com vostès ja saben, enguany es commemoren els 750 anys de la recopilació dels Costums de Tortosa i dels Costums de la Mar (1272).

El llibre dels Costums de Tortosa és el primer text jurídic no feudal pactat entre la senyoria i el poble i un dels primers redactats en llengua catalana. Es tracta d’un dels texts de dret consuetudinari escrit (distribuït seguint les Summes del Codi de Justinià) més influïts pel dret comú (dret romà i canònic).

El 1996 veia la llum, dins les col·leccions de la Fundació, l’edició fonamental d’aquests Costums de Tortosa, obra  dirigida pel professor Jesús MASSIP amb la transcripció i un complet estudi històric, lingüísticc i jurídic de la font per part d’un equip d’experts.

Una décadaabans, ja el 1984, la Fundació Noguera, conscient de la transcendència de la institució del Consolat de Mar, també havia promogut l’edició del Llibre de Consolat de Mar, dirigida pels experts Germà COLON i Arcadi GARCIA I SANZ. La publicació d’aquesta monumental compilació es materialitzà en cinc volums, que incloïen l’estudi diplomàtic i jurídic a més de la seva transcripció. Tot seguit, es va fer una edició especial en tapa dura i en un sol volum nen la série Maior.

El Consolat de Mar (1385) és una institució cabdal, gestada i desenvolupada a casa nostra pels homes de la mar durant segles de pràctica normativa i de mediació en matèria de navegació, comerç marítim i activitat mercantil. Aquests usos, quin precedent són als Costums de Tortosa, compilats al Llibre del Consolat de Mar, determinaran l’evolució econòmica i mercantil dels regnes catalanoaragonesos riberencs, i desplegaran la seva influència als codis mercantils i de comerç marítim d’arreu.

Barcelona el 1563, Anthonis van den Wyngaerde

La Fundació Noguera es congratula d’aquesta efemèride i desitja llarga vida al Consolat de Mar i a la seva mirada orgullosa, dinàmica i mediadora, la que guià els mercders i mariners de Barcelona, Tortosa, València, Mallorca, Perpinyà o Càller, ja en els temps medievals.

Consolat de Mar, Fundació Noguera

“En la mar aja costumes e usances per si matexes”

Barcelona el 1563, Anthonis van den Wyngaerde